TRASY GPX

TRASY GPX DO POBRANIA
Poniżej kilka sprawdzonych tras gotowych do pobrania.
 
Od redakcji: chętnie przyjmiemy inne alternatywy sprawdzonych przez Was ścieżek. Śmiało podsyłajcie. Powodzenia
no.1 / Bełdany - Niedźwiedzi róg
długość trasy: 36 km

Trasa rekomendowana na start.

no.2 / POpielno - nidzkie
długość trasy: 92,8 km

Trasa startująca z kwatery Mazuri kierująca się w pierwszym etapie wzdłuż jeziora Bełdany, następnie kierunekRuciane-Nida a następnie okrążająca jezioro Nidzkie.

no.3 / mazurska pętla rowerowa
długość trasy: ok 285,5km
no.4 / wokół śniardw
długość trasy: ok 105km

Trasa wokół jeziora Śniardwy. Miejscami malownzica, miejscami trudna. Urozmaicona trasa jaki idealny odnośnik dla zawodników startujących w wyścigach gravelowych pokroju ultra.

Mazurska Pętla Rowerowa to przez wielu długo wyczekiwana trasa. Latem 2023 r. ma zostać oddane do użytku blisko 300 km tras rowerowych w pobliżu jezior, rezerwatów, obszarów Natura 2000, szlaków żeglownych, zabytków, fortyfikacji i innych atrakcji turystycznych. Pętla będzie przemierzać takie miejscowości jak Mikołajki, Mrągowo, Węgorzewo, Giżycko czy Pisz, a dla cyklistów przygotowywanych jest 18 Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR) i 9 wież widokowych. Na trasie pojawią się tablice informacyjne prezentujące szlak oraz okoliczne atrakcje i ciekawe wydarzenia. Szlak rowerowy będzie przebiegać po drogach asfaltowych, szutrowych i leśnych, a w założeniu ma być szeroko dostępna, także dla rodzin z dziećmi. Atutem będzie połączenie szlaku z Green Velo w okolicy Węgorzewa.

Choć projekt może wydawać się duży ze względu na długość szlaku rowerowego, w rzeczywistości na potrzeby stworzenia trasy wykorzystano wiele już istniejących ścieżek rowerowych, dróg szutrowych i gruntowych, a część infrastruktury jedynie zaadaptowano do potrzeb rowerzystom. Nie zmienia to faktu, że w wielu miejscach przez ostatnie miesiące powstało ok. 50 kilometrów nowych, najczęściej asfaltowych dróg rowerowych i poczyniono kilka remontów. Wygląda na to, że podczas jazdy będzie można skorzystać z wielu atrakcji, jak chociażby spływ kajakiem czy rejs żaglówką. Możliwe, że na rowerzystów otworzą się także porty i rowery będzie można przewozić niektórymi statkami. Mazury obfitują w piękne jeziora, tereny naturalne, rezerwaty i malownicze krajobrazy. Nie brakuje także aktywności, które można podjąć. Gminy, poprzez udostępnienie pętli, chcą wpłynąć na poprawę turystyki rowerowej w swoim regionie i z pewnością zainteresowanie wśród cyklistów jest spore. Czy jednak inwestycja przerodzi się w trwały sukces, zależy w dużej mierze od jakości wybudowanego szlaku. Już teraz jest on przejezdny, z opiniami należy jednak poczekać do ostatecznego oddania trasy w 2023 r.

Mazurska Pętla Rowerowa to wspólne przedsięwzięcie wszystkich gmin i powiatów należących do Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie oraz Nadleśnictw z Krainy Wielkich Jezior.

Wartość projektu to 81 mln zł, z czego 47 mln zł to kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2014-2020.

najważniejsze informacje
  • długość szlaku – ok. 285,5km
  • długość pętli wraz z alternatywnym przebiegiem – ponad 300 km
  • nawierzchnia – asfaltowa, szutrowa, gruntowa, leśna (20% pętli mają stanowić trasy leśne)
  • oznakowanie – należy poczekać do czasu oddania (lato 2023)
  • bezpieczeństwo – w wielu miejscach szlak ma przebiegać równolegle do ruchu samochodowego, częściowo jest poprowadzana także przez średniej wielkości miasta. Z założenia trasa ma być dostępna także dla rodzin z dziećmi. Z oceną bezpieczeństwa należy jednak poczekać do oddania trasy do użytku.
  • Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) – tak, 18, w miejscowościach: Świdry, Wilkasy, Bogacko, Giżycko, Kleszczewo, Okartowo, Kwik, Wiartel, Karwica (oddany 14.06.22), Ruciane-Nida (oddany 14.06.22), Mikołajki, Probark, Mrągowo, Ryn, Trygort, Ogonki, Pozezdrze. Większość obecnie jest w budowie. Będą posiadały m.in. zadaszone wiaty, sanitariaty, stojaki na rowery, ławki, dostęp do prądu.
  • wieże widokowe – tak, 9, w miejscowościach: Giżycko, Marcinowa Wola, Nowe Guty, Krzyże (oddana 14.06.22), Probark, Mrągowo, Kal, Węgorzewo.
  • połączenie z Green Velo – na północnym odcinku w okolicach Węgorzewa trasa ma się łączyć ze szlakiem ściany wschodniej
  • rekomendowany rower – trekking, gravel, cross, turystyczny
Czy Mazurska Pętla Rowerowa jest już przejezdna? Aktualny stan inwestycji

Trasa Mazurskiej Pętli Rowerowej, według zapewnień organizacji odpowiedzialnych za szlak,, jest już w pełni przejezdna. Nie ma informacji, czy oznacza to w praktyce, że wszystkie odcinki zostały wybudowane i można bez przeszkód po nich jeździć czy jazda odbywa się w towarzystwie młotów i koparek. Obecnie wiadomo jedynie, że trwają prace nad budową pozostałych MOR i wież widokowych. Oficjalne oddanie szlaku rowerowego ma nastąpić latem 2023 r. Nic nie wskazuje, żeby nie udało się tego terminu dochować, inwestycja jest już w ostatniej fazie realizacji.

Sama inwestycja została podzielona na dwa etapy. I etap zakładał (za 61 mln zł):

  • budowę 50 km wydzielonych ścieżek rowerowych,
  • remonty 16 km istniejących dróg,
  • oznakowanie 250 km dróg,
  • budowę 18 Miejsc Obsługi Rowerzystów (Świdry, Wilkasy, Bogacko, Giżycko, Kleszczewo, Okartowo, Kwik, Wiartel, Karwica, Ruciane-Nida, Mikołajki, Probark, Mrągowo, Ryn, Trygort, Ogonki, Pozezdrze)
  • 9 wież widokowych (Giżycko, Marcinowa Wola, Nowe Guty, Krzyże, Probark, Mrągowo, Kal, Węgorzewo).

II etap przewidywał (za 20 mln zł):

  • budowę ok. 8 km wydzielonych ścieżek rowerowych,
  • budowę kładki rowerowej,
  • remont ok. 1 km istniejących chodników,
  • przebudowa skrzyżowania oraz sygnalizacji świetlnej na DK 16,
  • wykonanie oznakowania trasy.
Niedogodności na Mazurskiej Pętli Rowerowej – na co zwrócić uwagę?

W wielu miejscach będą zamontowane dobrze znane rowerzystom żółte barierki ochronne. O ile o zasadności ich montowania i stopnia, w jakim szpecą krajobraz można dyskutować, o tyle zdecydowanie negatywnie oceniamy montowanie na początkach i końcach ścieżek słupków, które najprawdopodobniej mają uniemożliwić samochodom i innym pojazdom wjazd na drogi rowerowe, jednak w rzeczywistości stwarzają duże zagrożenie dla rowerzystów przy wjeździe i mijaniu się.

no.5 / popielno - ruciane - pisz
długość trasy: ok 78,5km

Redakcja myśli nd opisem 🙂

no.6 / bełdany - Niedźwiedzi róg +
długość trasy: ok 50 km

Alternatywna wersja krótszej trasy no.1